5. Montering och Underhåll av Däck
Korrekt montering och balansering
Rätt montering och balansering av däcken är avgörande för bilens säkerhet, komfort och prestanda. Om däcken monteras felaktigt eller om de inte är korrekt balanserade kan det leda till:
- Vibrationer i ratten och bilen vid höga hastigheter.
- Ojämnt slitage på däcken.
- Försämrat grepp och styrprecision.
- Högre bränsleförbrukning och bullernivå.
Steg för korrekt montering:
- Kontrollera däckens rotationsriktning (om det är riktade däck).
- Kontrollera däckens lufttryck innan montering.
- Balansera däcken för att undvika vibrationer.
- Dra åt hjulmuttrarna med korrekt moment (anges i bilens manual).
- Kontrollera hjulinställningen efter montering.
Om däcken inte balanseras korrekt kommer obalanserade krafter att påverka bilens stabilitet, styrning och komfort. Balanseringen utförs med hjälp av vikter som placeras på hjulens insida eller utsida för att jämna ut vägningarna.
Däcktryck – vikten av rätt tryck för säkerhet och ekonomi
Korrekt däcktryck är en av de viktigaste faktorerna för bilens prestanda och säkerhet. Felaktigt däcktryck kan leda till:
- Försämrat grepp och därför ökad bromssträcka.
- Ojämnt och snabbare slitage på däcken.
- Högre rullmotstånd och ökad bränsleförbrukning.
- Ökad risk för vattenplaning.
Effekter av för lågt däcktryck:
- Ökar rullmotståndet och bränsleförbrukningen.
- Försämrar greppet och stabiliteten.
- Försämrar styrprecision och respons vid kurvtagning.
Effekter av för högt däcktryck:
- Minskar kontaktytan mot vägen.
- Ökar slitaget på däckets mittparti.
- Minskar komforten och ökar risken för punktering.
Kontrollera däcktrycket minst en gång i månaden och innan långresor. Däcktrycket ska mätas när däcken är kalla. Rekommenderat tryck finns i bilens manual eller på insidan av förardörren.
Däckrotation och slitagekontroll
Rotation av däcken är viktigt för att jämna ut slitaget och förlänga däckens livslängd. Framhjulen utsätts vanligtvis för större påfrestningar på grund av styrning, acceleration och inbromsning.
Rekommendationer för däckrotation:
- Rotera däcken var 800–1000 mil.
- Om bilen har olika däckstorlekar fram och bak bör rotation utföras mellan däcken på samma axel.
- Om bilen är fyrhjulsdriven bör rotationen ske i ett korsande mönster.
Vid rotation är det även viktigt att kontrollera slitaget. Ojämnt slitage kan tyda på:
- Felaktigt däcktryck.
- Felaktig hjulinställning.
- Slitna fjädrar eller stötdämpare.
Förvaring av däck – bästa sättet att förlänga livslängden
Korrekt förvaring av däcken mellan säsongerna förlänger deras livslängd och bibehåller deras egenskaper.
Rekommendationer för däckförvaring:
- Förvara däcken i en sval, torr och mörk miljö.
- Undvik direkt solljus och värme.
- Placera däcken vertikalt om de är monterade på fälgar. Om de inte är monterade på fälgar ska de placeras liggande och roteras regelbundet.
- Använd däckpåsar för att skydda mot fukt och smuts.
Om däcken ska förvaras längre än sex månader bör de behandlas med ett däckvårdande medel för att förhindra uttorkning och sprickbildning.
Till Gummihuset