3. Däcktyper och Deras Användningsområden

Sommardäck – konstruktion och egenskaper

Sommardäck är konstruerade för att ge optimalt grepp och prestanda vid temperaturer över +7°C. De är gjorda av en hårdare gummiblandning som blir mer flexibel vid höga temperaturer, vilket ger ett fast och stabilt grepp på torra och våta underlag. Slitbanan är utformad med breda spår och mönsterblock för att maximera kontaktytan mot vägen och effektivt leda bort vatten.

Egenskaper hos sommardäck:

Vinterdäck – dubbade vs odubbade

Vinterdäck är utvecklade för att ge bästa möjliga grepp vid temperaturer under +7°C, samt på snö och is. De är tillverkade av en mjukare gummiblandning som behåller sin flexibilitet i kyla. Mönstret innehåller fler spår och sajpningar (små skärningar) som ökar greppet på hala underlag.

Dubbade vinterdäck:

Odubbade vinterdäck (friktionsdäck):

Helårsdäck – kompromissen mellan sommar- och vinteregenskaper

Helårsdäck är en kompromiss mellan sommar- och vinterdäck. De är gjorda av en medelhård gummiblandning som fungerar i både varma och kalla temperaturer. Mönstret är en kombination av sommardäckens stabilitet och vinterdäckens grepp på snö och slask.

Egenskaper hos helårsdäck:

Prestandadäck – sport- och racingsammanhang

Prestandadäck är framtagna för sportbilar och körning i höga hastigheter. De är konstruerade för att ge maximalt grepp och styrprecision på torra och våta vägar.

Egenskaper hos prestandadäck:

SUV- och terrängdäck

SUV- och terrängdäck är konstruerade för att hantera både asfalt och ojämna underlag som grus, lera och snö. De har ett djupare mönster och större slitbaneblock för att öka greppet och stabiliteten på löst underlag.

Egenskaper hos SUV- och terrängdäck:

Lastbilsdäck och specialdäck

Lastbilsdäck är utvecklade för att bära tunga laster och klara långa transportsträckor. De har en hårdare gummiblandning och kraftigare stålband för att klara hög belastning och minska slitage.

Egenskaper hos lastbilsdäck:

Till Gummihuset