8. Däck och Miljö

Däckens påverkan på bränsleförbrukning och CO2-utsläpp

Däckens konstruktion och rullmotstånd spelar en stor roll för bilens bränsleförbrukning och därmed dess koldioxidutsläpp. Rullmotståndet är den kraft som motverkar däckets rotation när bilen rullar, och ett högt rullmotstånd leder till ökad bränsleförbrukning.

Faktorer som påverkar rullmotståndet:

En bil med däck med högt rullmotstånd kan förbruka upp till 10 % mer bränsle jämfört med däck med lågt rullmotstånd. Detta leder till ökade koldioxidutsläpp och högre bränslekostnader.

Effekten av lågt rullmotstånd:

EU:s däckmärkning visar däckens rullmotstånd på en skala från A (lägst rullmotstånd) till G (högst rullmotstånd). Genom att välja däck med klass A eller B får du lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.

Återvinning av däck – från energiutvinning till gummigranulat

Varje år kasseras miljontals däck i Europa, och korrekt återvinning är nödvändig för att minimera miljöpåverkan. Däck innehåller material som gummi, stål och textilfiber, vilka kan återvinnas på olika sätt.

Metoder för återvinning:

Utmaningar med däckåtervinning:

Tack vare utvecklingen inom materialteknologi blir dock återvunna däck allt mer effektiva och miljövänliga.

Miljövänliga däck – lågt rullmotstånd och hållbara material

Tillverkare utvecklar idag miljövänliga däck som kombinerar lågt rullmotstånd med högt väggrepp och slitstyrka. Dessa däck tillverkas med material som minskar beroendet av fossila bränslen och kemikalier.

Egenskaper hos miljövänliga däck:

Effekter av miljövänliga däck:

Flera tillverkare arbetar nu med att ta fram däck av helt biologiskt nedbrytbara material, vilket på sikt kan minska miljöpåverkan ytterligare.

Till Gummihuset